Beschrijving
Drieluik, ieder doek, 30 * 60 * 3 cm, is op de achterzijde gesigneerd en gedateerd 1989-1990.
Herkomst:
- Particuliere collectie, Eindhoven
- Ram Galerie RAM Galerie, Rotterdam (Rekening aanwezig)
In 1992 schreef het van Abbemuseum over werken uit de periode 1989-1991, die toen werden tentoongesteld het onderstaande.
De tentoonstelling van schilderijen, monotypieen en tekeningen van Bert Loerakker biedt een overzicht van zijn werk uit de laatste drie jaar. Zijn schilderijen gaan in eerste instantie over het schilderen zelf; ze vormen een autonome wereld, waarin een verwijzing naar de werkelijkheid buiten het doek maar zelden voorkomt. Zijn visuele inspiratiebronnen lijkt hij vooral in de ideele wereld van de geometrische vormen te vinden, gebaseerd op indrukken van zijn vele reizen en zijn interesse in niet-westerse culturen, waarbij nu eens een voorkeur voor de ellips lijkt te prevaleren, dan weer voor de circel, de rechthoek of het vierkant. De gelaagde opbouw van zijn schilderijen, met gebruikmaking van de talloze verwerkingsmogelijkheden die de verf hem biedt, en die hij tot in hun uiterste consequenties uitbuit, geven zijn oppervlakken een rijk patina; donker verweerd en bestorven van kleur, maar ook helder en dun, met een transparant glacis.
De resultaten die hij nastreeft moeten met de verf alleen gerealiseerd kunnen worden. De rijke verscheidenheid in oppervlakte structuur, kleurintensiteit en verzadiging ontstaat door het laborieus opbrengen, wegschrapen, uitwassen en weer inwrijven van de verf, kleur na kleur, laag na laag. Doeken blijven weken-, soms maandenlang in obeservatie. Het is altijd mogelijk dat hun uiterste staat van volmaaktheid nog niet bereikt is. Naarmate het moment van voltooiing meer en meer benaderd wordt, krijgt de schildershandeling steeds minder betekenis. het schilderen krijgt in dat stadium meer het karakter van kijken naar en denken over, dan van daadwerkelijk doen. In laatste instantie getuigt zijn werk vooral van een verlangen naar het schilderen als intellectuele daad.
(Foto's R. van de Heijden)
Details
- Databanknummer:
- 91352
- Advertentietype
- Te koop aangeboden
- Prijs
- € 1.500,00
Technische details
- Kunstvorm:
- Schilder- en Tekenkunst
- Technieken:
- Alkydeverf
- Dragers:
- Doek
- Lengte:
- 30 cm
- Breedte:
- 180 cm
- Hoogte:
- 3 cm
- Oplage:
- -
Beschrijving
Drieluik, ieder doek, 30 * 60 * 3 cm, is op de achterzijde gesigneerd en gedateerd 1989-1990.
Herkomst:
- Particuliere collectie, Eindhoven
- Ram Galerie RAM Galerie, Rotterdam (Rekening aanwezig)
In 1992 schreef het van Abbemuseum over werken uit de periode 1989-1991, die toen werden tentoongesteld het onderstaande.
De tentoonstelling van schilderijen, monotypieen en tekeningen van Bert Loerakker biedt een overzicht van zijn werk uit de laatste drie jaar. Zijn schilderijen gaan in eerste instantie over het schilderen zelf; ze vormen een autonome wereld, waarin een verwijzing naar de werkelijkheid buiten het doek maar zelden voorkomt. Zijn visuele inspiratiebronnen lijkt hij vooral in de ideele wereld van de geometrische vormen te vinden, gebaseerd op indrukken van zijn vele reizen en zijn interesse in niet-westerse culturen, waarbij nu eens een voorkeur voor de ellips lijkt te prevaleren, dan weer voor de circel, de rechthoek of het vierkant. De gelaagde opbouw van zijn schilderijen, met gebruikmaking van de talloze verwerkingsmogelijkheden die de verf hem biedt, en die hij tot in hun uiterste consequenties uitbuit, geven zijn oppervlakken een rijk patina; donker verweerd en bestorven van kleur, maar ook helder en dun, met een transparant glacis.
De resultaten die hij nastreeft moeten met de verf alleen gerealiseerd kunnen worden. De rijke verscheidenheid in oppervlakte structuur, kleurintensiteit en verzadiging ontstaat door het laborieus opbrengen, wegschrapen, uitwassen en weer inwrijven van de verf, kleur na kleur, laag na laag. Doeken blijven weken-, soms maandenlang in obeservatie. Het is altijd mogelijk dat hun uiterste staat van volmaaktheid nog niet bereikt is. Naarmate het moment van voltooiing meer en meer benaderd wordt, krijgt de schildershandeling steeds minder betekenis. het schilderen krijgt in dat stadium meer het karakter van kijken naar en denken over, dan van daadwerkelijk doen. In laatste instantie getuigt zijn werk vooral van een verlangen naar het schilderen als intellectuele daad.
(Foto's R. van de Heijden)
Aangeboden kunst
Een selectie uit ons kunstaanbod
Expositie: De rijke wereld van Thomas van der Linden verdient een nieuwe generatie kijkers.
Te zien tot en met 12 oktober. Iedere donder- vrijdag en zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. Andere dagen op afspraak.