Beschrijving
Linksonder gesigneerd en gedateerd 1960. Door de ouders van de huidige eigenaar aangekocht in het atelier van de kunstenaar.
Wim Motz was autodidact. Zijn werk wordt in de jaren '50 steeds abstracter. Een recensent signaleerde die overgang als volgt: “Hij is dapper door de laatste beletselenvan het figuratieve en ‘direct- herkenbare’ heengestapt en komt nu voor de dag als emotionalist”. Wie Motz als mens wenste te karakteriseren kwam altijd uit bij zijn maatschappijkritische houding: ‘Motz heeft voor zijn raam protestpamfletten hangen tegen de oorlog in Vietnam. Tekenend is ook het affiche dat vrienden al in 1937 vervaardigden om aandacht te vragen voor de hongerstakende Motz: ‘Sedert 18 maart is Wim Motz uit Rotterdam wegens dienstweigering naar het Huis van Bewaring te Breda gebracht. In Rotterdam ontpopte galeriehouder Hans Sonnenberg zich als een van zijn pleitbezorgers. Sonnenberg bewonderde hem vooral als schilder, veel meer dan als grafiicus: ‘Het werk van Wim Motz is de visie van een schilder die in een mensenleven een ontwikkeling heeft doorgemaakt, waarbinnen zich een verandering voltrok van een gedeformeerde figuratieve stijl tot een abstract expressionisme. Sonnenberg en anderen maakte de associatie met Nicolas de Staël.
Details
- Databanknummer:
- 84256
- Lotnummer:
- -
- Advertentietype
- Archief
- Instelling:
- Kunstmakelaardij Metzemaekers
- Veilingdatum:
- -
- Veilingnummer:
- -
- Stad
- -
- Limietprijs
- -
- Aankoopprijs
- -
- Verkoopprijs
- -
- Hamerprijs
- -
- Status
- Verkocht
Technische details
- Kunstvorm:
- Schilder- en Tekenkunst
- Technieken:
- Olieverf
- Dragers:
- Doek
- Lengte:
- 90.5 cm
- Breedte:
- 80 cm
- Hoogte:
- -
- Oplage:
- -
Beschrijving
Linksonder gesigneerd en gedateerd 1960. Door de ouders van de huidige eigenaar aangekocht in het atelier van de kunstenaar.
Wim Motz was autodidact. Zijn werk wordt in de jaren '50 steeds abstracter. Een recensent signaleerde die overgang als volgt: “Hij is dapper door de laatste beletselenvan het figuratieve en ‘direct- herkenbare’ heengestapt en komt nu voor de dag als emotionalist”. Wie Motz als mens wenste te karakteriseren kwam altijd uit bij zijn maatschappijkritische houding: ‘Motz heeft voor zijn raam protestpamfletten hangen tegen de oorlog in Vietnam. Tekenend is ook het affiche dat vrienden al in 1937 vervaardigden om aandacht te vragen voor de hongerstakende Motz: ‘Sedert 18 maart is Wim Motz uit Rotterdam wegens dienstweigering naar het Huis van Bewaring te Breda gebracht. In Rotterdam ontpopte galeriehouder Hans Sonnenberg zich als een van zijn pleitbezorgers. Sonnenberg bewonderde hem vooral als schilder, veel meer dan als grafiicus: ‘Het werk van Wim Motz is de visie van een schilder die in een mensenleven een ontwikkeling heeft doorgemaakt, waarbinnen zich een verandering voltrok van een gedeformeerde figuratieve stijl tot een abstract expressionisme. Sonnenberg en anderen maakte de associatie met Nicolas de Staël.
Aangeboden kunst
Een selectie uit ons kunstaanbod