No Fumare, Por Favore (Niet roken alstublief)

Beeldmateriaal

Beschrijving

Op de voorzijde gesigneerd en gedateerd 1997. Vintage PHS Cologram, in een zwarte metalen lichtbox (66 * 56 * 9 cm), vervaardigd met (art)n Laboratory in Chicago*. Direct door de huidige eigenaar verworven bij de kunstenaar.

"De andere kant van het beeldvlak van de schilder is nog nooit zo levendig geweest - dit is de meest opwindende vorm van samenwerking waarbij je een synthese hebt van ideeën en technologie". Ed Paschke

Paschke zijn interesse van print naar elektronische media en een duizelingwekkend spectrum van televisiegolven en flitsen begon de schilderijen te vullen. Vormen en beelden vielen uiteen, uit elkaar gebroken in het weefsel van elektronische storing en het oppervlak ervan. In Matinee, het gezicht van Elvis Presley is gefragmenteerd in een veld van gloeiende kleurvlakken met alleen lippen en ogen die de menselijke aanwezigheid onder de elektronische overlay suggereren.

Paschke maakte gebruik van een overheadprojector om afbeeldingen te stapelen, die hij vervolgens weergaf met het traditionele en tijdrovende medium olieverf. Hij begon met een onderschildering in zwart-wit, met behulp van een eenvoudig blikje "Tru-Test" huisverf, en pakte het vervolgens aan met verfijnde systemen van gekleurd glazuur of impasto om de optische en fysieke texturen van zijn schilderij te verlevendigen. Hij gebruikte vaak synthetische ftalocynine-kleuren om zijn neonkleurige look te bereiken. Met dit originele en nauwgezette proces creëerde hij een formele parallel met de zwart-wit-naar-kleur-progressie in de historische ontwikkeling van drukwerk, film en televisiebeelden, terwijl hij tegelijkertijd het onderwerp van het specifieke naar het niet verlegde. -specifiek om een ​​bredere interpretatie mogelijk te maken. In zijn latere werk werden vormen opnieuw meer gestold, teruggrijpend naar bepaalde soorten psychologisering en de gespannen spanning die zijn eerdere werk kenmerkte.

*No Fumare por Favore (No Smoking Please) is Chicago Imagist painter Ed Paschke's first collaboration with (art)n Laboratory artists Ellen Sandor, Stephan Meyers, and Janine Fron. (art)n Laboratory specializes in three-dimensional, virtual reality visualizations called PHSColograms, which combine aspects of photography, holography, sculpture, and computer graphics. The piece started out as three-dimensional computer simulations of a bust that Paschke could alter, paint, and texture in the laboratory using an electronic tablet. The artwork created in the computer generated the PHSCologram, a large-scale film transparency mounted in a light box. The PHSCologram interweaves 65 separate images, which were photographed digitally from slightly different points of view. Only one image filters to the eye from any one perspective. But as the viewer moves, additional digital images become visible, resulting in the grand illusion of depth and motion through the process (art)n has invented.

No Fumare, Por Favore (Niet roken alstublief)

Paschke, Ed
(Chicago, 22 juni 1939 - Chicago, 25 november 2004)

Details

Databanknummer:
86506
Advertentietype
Te koop aangeboden
Prijs
op aanvraag

Technische details

Kunstvorm:
Kunstvormen, 3 dimensionaal
Technieken:
Object
Dragers:
Kunststof-plastic, Metaal, Plexiglas, Chromogenisch papier / C-print / Lambda print
Lengte:
60 cm
Breedte:
50 cm
Hoogte:
-
Oplage:
16/16

Beschrijving

Op de voorzijde gesigneerd en gedateerd 1997. Vintage PHS Cologram, in een zwarte metalen lichtbox (66 * 56 * 9 cm), vervaardigd met (art)n Laboratory in Chicago*. Direct door de huidige eigenaar verworven bij de kunstenaar.

"De andere kant van het beeldvlak van de schilder is nog nooit zo levendig geweest - dit is de meest opwindende vorm van samenwerking waarbij je een synthese hebt van ideeën en technologie". Ed Paschke

Paschke zijn interesse van print naar elektronische media en een duizelingwekkend spectrum van televisiegolven en flitsen begon de schilderijen te vullen. Vormen en beelden vielen uiteen, uit elkaar gebroken in het weefsel van elektronische storing en het oppervlak ervan. In Matinee, het gezicht van Elvis Presley is gefragmenteerd in een veld van gloeiende kleurvlakken met alleen lippen en ogen die de menselijke aanwezigheid onder de elektronische overlay suggereren.

Paschke maakte gebruik van een overheadprojector om afbeeldingen te stapelen, die hij vervolgens weergaf met het traditionele en tijdrovende medium olieverf. Hij begon met een onderschildering in zwart-wit, met behulp van een eenvoudig blikje "Tru-Test" huisverf, en pakte het vervolgens aan met verfijnde systemen van gekleurd glazuur of impasto om de optische en fysieke texturen van zijn schilderij te verlevendigen. Hij gebruikte vaak synthetische ftalocynine-kleuren om zijn neonkleurige look te bereiken. Met dit originele en nauwgezette proces creëerde hij een formele parallel met de zwart-wit-naar-kleur-progressie in de historische ontwikkeling van drukwerk, film en televisiebeelden, terwijl hij tegelijkertijd het onderwerp van het specifieke naar het niet verlegde. -specifiek om een ​​bredere interpretatie mogelijk te maken. In zijn latere werk werden vormen opnieuw meer gestold, teruggrijpend naar bepaalde soorten psychologisering en de gespannen spanning die zijn eerdere werk kenmerkte.

*No Fumare por Favore (No Smoking Please) is Chicago Imagist painter Ed Paschke's first collaboration with (art)n Laboratory artists Ellen Sandor, Stephan Meyers, and Janine Fron. (art)n Laboratory specializes in three-dimensional, virtual reality visualizations called PHSColograms, which combine aspects of photography, holography, sculpture, and computer graphics. The piece started out as three-dimensional computer simulations of a bust that Paschke could alter, paint, and texture in the laboratory using an electronic tablet. The artwork created in the computer generated the PHSCologram, a large-scale film transparency mounted in a light box. The PHSCologram interweaves 65 separate images, which were photographed digitally from slightly different points of view. Only one image filters to the eye from any one perspective. But as the viewer moves, additional digital images become visible, resulting in the grand illusion of depth and motion through the process (art)n has invented.

Ik heb interesse in dit kunstwerk

 

Verwacht

Expositie Anton Heyboer
Werken uit de jaren
'50, '60 en '70
 

Prachtige expositie Pieter Stoop
in het
 NoordBrabants Museum

Te koop in Oirschot

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »