Zeldzaam Affiche expositie Prentenkabinet Leiden 1949-1950

Beschrijving

Affiche tentoonstelling Prentenkabinet der Rijksuniversiteit Leiden
M.C. Escher, H. van Kruiningen en W. van Heusden
26 november 1949 - 7 januari 1950
32,5 * 25,5 cm
Verkeert in een uitstekende staat. Herkomst: collectie Steef de Vries

 

De tentoonstelling in Rotterdam is een groot succes geworden. [Escher exposeerde in Museum Boymans met twee andere grafici: Van Heusden en Van Kruiningen]. Er zijn minstens tweeduizend bezoekers geweest; wij hielden een demonstratie van druktechnieken met enorme toeloop en een causerie over ons werk voor een vereniging van prentvrienden. Ik verkocht tweeëndertig prenten, onder andere die vier meter lange metamorfose. De kritieken waren vele en gunstig; ik heb dus geen klagen; de tentoonstelling is nog een week verlengd.

De houten bollen hadden veel bekijks, maar vonden meer waardering wegens het handwerk dan als meest consequente toepassing der regelmatige vlakverdeling, hetgeen niet te verwonderen is. Het grootste deel van de gehele tentoonstelling hebben wij gisteren naar Leiden getransporteerd, waar de expositie aanstaande zaterdag in het Prentenkabinet van de Universiteit wordt geopend. Ook daar zullen wij drie-exposanten weer wat «op de trom slaan» en wel op een voor mij nieuwe en geperfectioneerde wijze: prof. Van der Waal, de directeur van de zaak, was bereid van elk onzer collecties twaalf lantaarnplaatjes naar onze keuze te laten maken. Op donderdag 8 december krijgen wij des avonds gelegenheid om in de collegezaal elk gedurende twintig minuten een causerietje over ons werk te houden, door diapositieven geïllustreerd. Zo wordt het dus eindelijk mogelijk voor een groter gehoor de zaak duidelijk te maken. Ik ben benieuwd hoe deze experimenten lukken. Later op de avond houden wij dan nog een rondleiding langs onze prenten zelf.

Nu komt echter, wat u betreft, pas de aap uit de mouw: Wilt u uw bol ook voor deze expositie nog even afstaan? Omstreeks half december zal ik hem u dan weer toesturen. Mocht u er bezwaar tegen hebben, zegt u het dan eerlijk, hij staat weliswaar reeds in de vitrine opgesteld, maar kan nog best verwijderd worden. Bij een intellectueel publiek als studenten (als ze tenminste komen!) geloof ik dat juist zulke 'dogmatische' uitingen als mijn bollen wel zullen aanspreken. (Eén ervan wordt ook geprojecteerd.) Blijft uw nieuwe werkkring u bevallen? En maakt uw vrouw het goed?

Tussen de bedrijven door ben ik hard aan het werk; er staat een nieuwe kleur houtsnede op stapel voorstellende een kleine (zéér kleine!) planeet, bestaande uit twee onwrikbaar in elkaar vergroeide tetraëders, elk van een andere kleur, de ene met driehoekig-piramidale bouwwerken waarin mensachtige wezens wonen; de andere met rotsen, vreemde plantengroei en voorwereldlijke dieren; het geheel gevat in een cirkelvormig zeer donkerblauw vlak, hetgeen wel ongeveer de illusie schept dat men de planeet door een verrekijker waarneemt. Aangezien alles zich, volgens de zwaartekracht, naar het middelpunt voelt getrokken, moet de prent door de beschouwer om dit middelpunt gedraaid kunnen worden. Het bewegende element laat mij blijkbaar ook hier niet los.' 

Baarn 17-1-1950 | 'Waarde Heer Kessler, Ingesloten vier verschillende prenten; de litho Tekenen doe ik er ook bij, hoewel u die niet noemde, maar ik ben vergeten of u hem kent. De prijzen staan rechts onder op elke prent vermeld. «Onder» bij wijze van spreken en volkomen willekeurig gekozen wat mijn Dubbele Planeet betreft. Voor iemand die hem absoluut zou willen ophangen aan de wand, zou draaibaarheid van de voorstelling ideaal zijn. Ik stelde hem zojuist tentoon in Amsterdam (op een algemene tentoonstelling van onze kring [Nederlandse Kring van Grafici en Tekenaars]) in een draaibaar passe-partout. Het is een raar geval en esthetisch beoordeeld waarschijnlijk een onding. Dat neemt niet weg dat het mij min of meer gelukt is om een deel van mijn regelmatige lichamen complex erin uit te vieren of af te reageren. Hoe stuntelig ook, ik ben er in zekere zin voldaan over. Die dubbele tetraëder zat mij sinds jaren dwars. Weldra hoop ik te kunnen beginnen met een litho, soort herhaling en uitwerking van het probleem dat ik stelde in de mezzotint Kristal. Galerij, gedateerd 11-1-' 46, maakte mij wanhopig toen ter tijd; de laatste hand legde ik eraan in april 1949. Andere wereld is een vervolg daarop en de lange litho Boven en Onder is daarop weer een vervolg.' (bron: http://escher.veluweberg.com/)

 

Zeldzaam Affiche expositie Prentenkabinet Leiden 1949-1950

Escher, Maurits Cornelis [2]
(Leeuwarden, 17 juni 1898 - Hilversum, 27 maart 1972)

Details

Databanknummer:
79356
Lotnummer:
-
Advertentietype
Archief
Instelling:
Kunstmakelaardij Metzemaekers
Veilingdatum:
-
Veilingnummer:
-
Stad
-
Limietprijs
-
Aankoopprijs
-
Verkoopprijs
-
Hamerprijs
-
Status
Niet verkocht

Technische details

Kunstvorm:
Grafische kunst
Technieken:
Grafische kunst, hoogdruktechnieken
Dragers:
Papier
Lengte:
32.5 cm
Breedte:
25.5 cm
Hoogte:
-
Oplage:
onbekend

Beschrijving

Affiche tentoonstelling Prentenkabinet der Rijksuniversiteit Leiden
M.C. Escher, H. van Kruiningen en W. van Heusden
26 november 1949 - 7 januari 1950
32,5 * 25,5 cm
Verkeert in een uitstekende staat. Herkomst: collectie Steef de Vries

 

De tentoonstelling in Rotterdam is een groot succes geworden. [Escher exposeerde in Museum Boymans met twee andere grafici: Van Heusden en Van Kruiningen]. Er zijn minstens tweeduizend bezoekers geweest; wij hielden een demonstratie van druktechnieken met enorme toeloop en een causerie over ons werk voor een vereniging van prentvrienden. Ik verkocht tweeëndertig prenten, onder andere die vier meter lange metamorfose. De kritieken waren vele en gunstig; ik heb dus geen klagen; de tentoonstelling is nog een week verlengd.

De houten bollen hadden veel bekijks, maar vonden meer waardering wegens het handwerk dan als meest consequente toepassing der regelmatige vlakverdeling, hetgeen niet te verwonderen is. Het grootste deel van de gehele tentoonstelling hebben wij gisteren naar Leiden getransporteerd, waar de expositie aanstaande zaterdag in het Prentenkabinet van de Universiteit wordt geopend. Ook daar zullen wij drie-exposanten weer wat «op de trom slaan» en wel op een voor mij nieuwe en geperfectioneerde wijze: prof. Van der Waal, de directeur van de zaak, was bereid van elk onzer collecties twaalf lantaarnplaatjes naar onze keuze te laten maken. Op donderdag 8 december krijgen wij des avonds gelegenheid om in de collegezaal elk gedurende twintig minuten een causerietje over ons werk te houden, door diapositieven geïllustreerd. Zo wordt het dus eindelijk mogelijk voor een groter gehoor de zaak duidelijk te maken. Ik ben benieuwd hoe deze experimenten lukken. Later op de avond houden wij dan nog een rondleiding langs onze prenten zelf.

Nu komt echter, wat u betreft, pas de aap uit de mouw: Wilt u uw bol ook voor deze expositie nog even afstaan? Omstreeks half december zal ik hem u dan weer toesturen. Mocht u er bezwaar tegen hebben, zegt u het dan eerlijk, hij staat weliswaar reeds in de vitrine opgesteld, maar kan nog best verwijderd worden. Bij een intellectueel publiek als studenten (als ze tenminste komen!) geloof ik dat juist zulke 'dogmatische' uitingen als mijn bollen wel zullen aanspreken. (Eén ervan wordt ook geprojecteerd.) Blijft uw nieuwe werkkring u bevallen? En maakt uw vrouw het goed?

Tussen de bedrijven door ben ik hard aan het werk; er staat een nieuwe kleur houtsnede op stapel voorstellende een kleine (zéér kleine!) planeet, bestaande uit twee onwrikbaar in elkaar vergroeide tetraëders, elk van een andere kleur, de ene met driehoekig-piramidale bouwwerken waarin mensachtige wezens wonen; de andere met rotsen, vreemde plantengroei en voorwereldlijke dieren; het geheel gevat in een cirkelvormig zeer donkerblauw vlak, hetgeen wel ongeveer de illusie schept dat men de planeet door een verrekijker waarneemt. Aangezien alles zich, volgens de zwaartekracht, naar het middelpunt voelt getrokken, moet de prent door de beschouwer om dit middelpunt gedraaid kunnen worden. Het bewegende element laat mij blijkbaar ook hier niet los.' 

Baarn 17-1-1950 | 'Waarde Heer Kessler, Ingesloten vier verschillende prenten; de litho Tekenen doe ik er ook bij, hoewel u die niet noemde, maar ik ben vergeten of u hem kent. De prijzen staan rechts onder op elke prent vermeld. «Onder» bij wijze van spreken en volkomen willekeurig gekozen wat mijn Dubbele Planeet betreft. Voor iemand die hem absoluut zou willen ophangen aan de wand, zou draaibaarheid van de voorstelling ideaal zijn. Ik stelde hem zojuist tentoon in Amsterdam (op een algemene tentoonstelling van onze kring [Nederlandse Kring van Grafici en Tekenaars]) in een draaibaar passe-partout. Het is een raar geval en esthetisch beoordeeld waarschijnlijk een onding. Dat neemt niet weg dat het mij min of meer gelukt is om een deel van mijn regelmatige lichamen complex erin uit te vieren of af te reageren. Hoe stuntelig ook, ik ben er in zekere zin voldaan over. Die dubbele tetraëder zat mij sinds jaren dwars. Weldra hoop ik te kunnen beginnen met een litho, soort herhaling en uitwerking van het probleem dat ik stelde in de mezzotint Kristal. Galerij, gedateerd 11-1-' 46, maakte mij wanhopig toen ter tijd; de laatste hand legde ik eraan in april 1949. Andere wereld is een vervolg daarop en de lange litho Boven en Onder is daarop weer een vervolg.' (bron: http://escher.veluweberg.com/)

 

Geen prijsinformatie? Sluit een abonnement af.

 

 

 

 

 

 

 

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »

 

Iedere donderdag en vrijdag geopend van 13.00 tot 17.00 uur
Andere dagen na afspraak