Tivoli (1990)

Beeldmateriaal

Beschrijving

Zeven kleurenlitho's, de complete portfolio in een zilverkleurige foudraal*. Iedere litho is verpakt in een zilverkleurig kartonnen omslag. Gesigneerd en genummerd bij de colofon 'JAN FABRE 95/100'. Uitgegeven in 1990 door Ronny Van De Velde Gallery, Antwerpen, en gedrukt door Stein & Mendelson, Zurich. (*kleine beschadiging aan de zijde van de foudraal).

In 1984 presenteerde de jonge Fabre in het vroegere Hasseltse Provinciaal Museum in vleugel '58 een tentoonstelling met bic-tekeningen, die later tot zijn huisstijl uitgroeiden. Daarop volgde het "Tivoli-kasteel" (1990), in Mechelen, van 23x18x21m: een paviljoen helemaal beplakt met bebict papier. Hij vindt in deze specifieke kleur blauw een evenbeeld van het zgn. 'uur blauw', het moment tussen nacht en zonsopgang wanneer het nog niet licht is, maar ook niet meer donker. Dit is het uur waarop de wereld ontwaakt. De Bic wordt door Fabre niet alleen gebruikt voor het maken van tekeningen, hij gebruikt haar om allerlei dingen te bekrassen en hen zo in het rijk van het Uur Blauw binnen te loodsen. Fabre probeert om met dergelijke grote tekeningen de tekening te verzelfstandigen. De tekening wordt een sculptuur en omgekeerd. De tekening wordt een object waar men rond kan wandelen. Door het formaat wordt de tekening ook een ruimte die de toeschouwer volledig in een blauwe diepte trekt.

 

 

 

Tivoli (1990)

Fabre, Jan
(Antwerpen, 14 december 1958 )

Details

Databanknummer:
82899
Lotnummer:
-
Advertentietype
Archief
Instelling:
Kunstmakelaardij Metzemaekers
Veilingdatum:
-
Veilingnummer:
-
Stad
-
Limietprijs
-
Aankoopprijs
-
Verkoopprijs
-
Hamerprijs
-
Status
Verkocht

Technische details

Kunstvorm:
Grafische kunst
Technieken:
Litho
Dragers:
Papier
Lengte:
65 cm
Breedte:
45 cm
Hoogte:
-
Oplage:
95/100

Beschrijving

Zeven kleurenlitho's, de complete portfolio in een zilverkleurige foudraal*. Iedere litho is verpakt in een zilverkleurig kartonnen omslag. Gesigneerd en genummerd bij de colofon 'JAN FABRE 95/100'. Uitgegeven in 1990 door Ronny Van De Velde Gallery, Antwerpen, en gedrukt door Stein & Mendelson, Zurich. (*kleine beschadiging aan de zijde van de foudraal).

In 1984 presenteerde de jonge Fabre in het vroegere Hasseltse Provinciaal Museum in vleugel '58 een tentoonstelling met bic-tekeningen, die later tot zijn huisstijl uitgroeiden. Daarop volgde het "Tivoli-kasteel" (1990), in Mechelen, van 23x18x21m: een paviljoen helemaal beplakt met bebict papier. Hij vindt in deze specifieke kleur blauw een evenbeeld van het zgn. 'uur blauw', het moment tussen nacht en zonsopgang wanneer het nog niet licht is, maar ook niet meer donker. Dit is het uur waarop de wereld ontwaakt. De Bic wordt door Fabre niet alleen gebruikt voor het maken van tekeningen, hij gebruikt haar om allerlei dingen te bekrassen en hen zo in het rijk van het Uur Blauw binnen te loodsen. Fabre probeert om met dergelijke grote tekeningen de tekening te verzelfstandigen. De tekening wordt een sculptuur en omgekeerd. De tekening wordt een object waar men rond kan wandelen. Door het formaat wordt de tekening ook een ruimte die de toeschouwer volledig in een blauwe diepte trekt.

 

 

 

Geen prijsinformatie? Sluit een abonnement af.

 

 

 

 

 

 

 

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »

 

Iedere donderdag en vrijdag geopend van 13.00 tot 17.00 uur
Andere dagen na afspraak