Themes in Painting (T.I.P.)

Beeldmateriaal

Beschrijving

1. Een litho met gemengde techniek van Marc Mulders, Reinhoud van Vught en Paul van Dongen. Titel; "Themes in Painting (T.I.P.)". Het werk is door alle 3 de kunstenaars gesigneerd en gedateerd. Doordat de kunstenaars de litho met de hand hebben ingekleurd is het een uniek werk op een grafische ondergrond waar er 35 van zijn gedrukt. Het werk is vervaardigd in 1996 en werd speciaal gemaakt voor het "Duchenne Parents Project". 

2. Een tweede kleurenlitho van dezelfde kunstenaars, titel, oplage, afmeting, datering en opdracht.
3. Een derde litho van dezelfde kunstenaars, titel en opdracht. Formaat 87,5 * 30 cm, 94/100 welke werd vervaardigd in 1997.

Over de ‘Tilburgse School’ op zich is niet zoveel bekend. Dat geldt wel voor de vijf kunstenaars die dat verband hebben gevormd. Het gaat hen niet om een kunst die moet vernieuwen. Daar hebben ze juist schoon genoeg van. Er was al zoveel vernieuwing, steeds opnieuw in de twintigste eeuw. Nu is ook het postmoderne, dat volgde op het moderne, voorbij. Laten we ons bekeren tot de traditie, daar is vast nog veel van te leren. Dat is het adagium dat de vijf kunstenaars bindt die tot de Tilburgse School gerekend worden.

Als die term in 1997 voor het eerst opduikt, in een recensie over de schilder Reinoud van Vught, is er al een voorgeschiedenis. Zo is het niet onopgemerkt gebleven dat er talent zit in Tilburg. Vanaf 1985 zijn Marc Mulders en Van Vught gesignaleerd in de galerie- en museumwereld. Twee jaar later wordt in Tilburg een stichting gevormd om de hedendaagse beeldende kunst te stimuleren met een nieuw museum. In 1992 gaat dan De Pont van start met de presentatie van een belangrijke privé-collectie en wisselende exposities van eigentijdse kunst. De ruimte was hiervoor al klaargemaakt als atelier en een van de latere Tilburgse School-leden maakte daar gebruik van. Marc Mulders had in 1985 de Prix de Rome gewonnen. Tot dan studeerde hij met onder meer Paul van Dongen en Reinoud van Vught aan de Academie St. Joost in Breda. Zijn vrienden vonden eveneens ateliers in Tilburg. Ze bleven elkaar ontmoeten en bespraken elkaars kunst. In 1996, als Paul van Dongen na vijf jaar uit Amsterdam terugkeert naar de Brabantse textielstad, beginnen de drie onder de noemer Themes in Painting samen te exposeren. Guido Geelen, die in Tilburg zijn opleiding tot beeldhouwer had gehad, sluit zich bij hen aan en ook Ronald Zuurmond voegt zich kort voor 1997 bij het gezelschap. (Bron: Erik Slagter, Ons Erfdeel.)

Themes in Painting (T.I.P.)

Mulders, Marc [3]
(Tilburg, 1958 )

Details

Databanknummer:
85727
Lotnummer:
-
Advertentietype
Archief
Instelling:
Kunstmakelaardij Metzemaekers
Veilingdatum:
-
Veilingnummer:
-
Stad
-
Limietprijs
-
Aankoopprijs
-
Verkoopprijs
-
Hamerprijs
-
Status
Verkocht

Technische details

Kunstvorm:
Grafische kunst
Technieken:
Litho, Kleurenlitho, Gemengde techniek
Dragers:
Papier
Lengte:
76.5 cm
Breedte:
57 cm
Hoogte:
-
Oplage:
24/35 (3)

Beschrijving

1. Een litho met gemengde techniek van Marc Mulders, Reinhoud van Vught en Paul van Dongen. Titel; "Themes in Painting (T.I.P.)". Het werk is door alle 3 de kunstenaars gesigneerd en gedateerd. Doordat de kunstenaars de litho met de hand hebben ingekleurd is het een uniek werk op een grafische ondergrond waar er 35 van zijn gedrukt. Het werk is vervaardigd in 1996 en werd speciaal gemaakt voor het "Duchenne Parents Project". 

2. Een tweede kleurenlitho van dezelfde kunstenaars, titel, oplage, afmeting, datering en opdracht.
3. Een derde litho van dezelfde kunstenaars, titel en opdracht. Formaat 87,5 * 30 cm, 94/100 welke werd vervaardigd in 1997.

Over de ‘Tilburgse School’ op zich is niet zoveel bekend. Dat geldt wel voor de vijf kunstenaars die dat verband hebben gevormd. Het gaat hen niet om een kunst die moet vernieuwen. Daar hebben ze juist schoon genoeg van. Er was al zoveel vernieuwing, steeds opnieuw in de twintigste eeuw. Nu is ook het postmoderne, dat volgde op het moderne, voorbij. Laten we ons bekeren tot de traditie, daar is vast nog veel van te leren. Dat is het adagium dat de vijf kunstenaars bindt die tot de Tilburgse School gerekend worden.

Als die term in 1997 voor het eerst opduikt, in een recensie over de schilder Reinoud van Vught, is er al een voorgeschiedenis. Zo is het niet onopgemerkt gebleven dat er talent zit in Tilburg. Vanaf 1985 zijn Marc Mulders en Van Vught gesignaleerd in de galerie- en museumwereld. Twee jaar later wordt in Tilburg een stichting gevormd om de hedendaagse beeldende kunst te stimuleren met een nieuw museum. In 1992 gaat dan De Pont van start met de presentatie van een belangrijke privé-collectie en wisselende exposities van eigentijdse kunst. De ruimte was hiervoor al klaargemaakt als atelier en een van de latere Tilburgse School-leden maakte daar gebruik van. Marc Mulders had in 1985 de Prix de Rome gewonnen. Tot dan studeerde hij met onder meer Paul van Dongen en Reinoud van Vught aan de Academie St. Joost in Breda. Zijn vrienden vonden eveneens ateliers in Tilburg. Ze bleven elkaar ontmoeten en bespraken elkaars kunst. In 1996, als Paul van Dongen na vijf jaar uit Amsterdam terugkeert naar de Brabantse textielstad, beginnen de drie onder de noemer Themes in Painting samen te exposeren. Guido Geelen, die in Tilburg zijn opleiding tot beeldhouwer had gehad, sluit zich bij hen aan en ook Ronald Zuurmond voegt zich kort voor 1997 bij het gezelschap. (Bron: Erik Slagter, Ons Erfdeel.)

Geen prijsinformatie? Sluit een abonnement af.

Uitgebreid kunstwerken zoeken

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »