Schijven abstract

Beschrijving

Vervaardigd in de jaren '60. Herkomst: familie van de kunstenaar. Literatuur: Boek 'Theo van Beerendonk Van impressionisme tot abstractie'. Marc Couwenbergh, 2020. Afgebeeld in kleur pagina 62.

Vanaf 1960 werd het werk van Theo Beerendonk abstracter. Eenmaal op dit pad besloot Beerendonk een aantal disciplines van de beeldende kunst te verkennen. Niet alleen het 'platte vlak', maar ook ruimtelijk. Hij ging een lascursus volgen om zelf beelden met ijzer en staal te kunnen maken, zoals Carel Visser dat deed. Die was begonnen met geabstraheerde dieren en maakte vervolgens puur abstracte, veelal geometrische vormen die hij koppelde en stapelde. Beerendonk huurde een kelder om de ruimte te hebben zijn drie-dimensionale beelden te vervaardigen, veelal uit schroot of ander wegwerpmaterialen. Een grote switch, van verfijnde etslijntjes naar ruwe staatplaten. De overeenkomst is dat hij ook hier weer de ambachtelijke kennis hoog in het vaandel had staan, typerend voor Beerendonk. 

Schijven abstract

Beerendonk, Theo [5]
(Amsterdam, 25 december 1905 - Amsterdam, 1979)

Details

Databanknummer:
86188
Advertentietype
Te koop aangeboden
Prijs
op aanvraag

Technische details

Kunstvorm:
Beeldhouw- en Objectenkunst
Technieken:
Beeld-sculptuur
Dragers:
Ijzer
Lengte:
34 cm
Breedte:
20 cm
Hoogte:
42 cm
Oplage:
-

Beschrijving

Vervaardigd in de jaren '60. Herkomst: familie van de kunstenaar. Literatuur: Boek 'Theo van Beerendonk Van impressionisme tot abstractie'. Marc Couwenbergh, 2020. Afgebeeld in kleur pagina 62.

Vanaf 1960 werd het werk van Theo Beerendonk abstracter. Eenmaal op dit pad besloot Beerendonk een aantal disciplines van de beeldende kunst te verkennen. Niet alleen het 'platte vlak', maar ook ruimtelijk. Hij ging een lascursus volgen om zelf beelden met ijzer en staal te kunnen maken, zoals Carel Visser dat deed. Die was begonnen met geabstraheerde dieren en maakte vervolgens puur abstracte, veelal geometrische vormen die hij koppelde en stapelde. Beerendonk huurde een kelder om de ruimte te hebben zijn drie-dimensionale beelden te vervaardigen, veelal uit schroot of ander wegwerpmaterialen. Een grote switch, van verfijnde etslijntjes naar ruwe staatplaten. De overeenkomst is dat hij ook hier weer de ambachtelijke kennis hoog in het vaandel had staan, typerend voor Beerendonk. 

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »