Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis te dragen.

Beschrijving

Vijfde kruiswegstatie: Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis te dragen (gomonogrammeerd, 1924). Inkt of zwarte krijt met beits op hout. Schelfhout heeft met deze techniek een monumentale variant van de droge-naaldets ontwikkeld, waarin hij een meester was. Heel bijzonder is de interactie tussen de plooival en de nerven van het hout. 

Afgebeeld in kleur pagina 375 uitgave 'De genade van de steiger' Monumentale kerkelijke schilderkunst in het interbellum door Bernadette van Hellenberg Hubar, Walburg Pers 2013.

Lodewijk Schelfhout werd geboren in Den Haag en was de kleinzoon van Andreas Schelfhout. Hij was schilder, tekenaar, graficus en glazenier. Van 1903 tot 1913 woonde hij in Parijs. Schelfhout maakte de nieuwe stromingen van nabij mee en hij wordt ook beschouwd als de eerste Nederlandse kubist. Door zijn vriendschap met Jan Toorop exposeerde hij in 1912 in Domburg. In 1913 ging hij in Hilversum wonen. Later veranderde zijn stijl onder invloed van zijn liefde voor de Renaissance, Gotiek en religie. Zijn onderwerpen waren landschappen, dorpsgezichten, Christusfiguren, kruiswegstaties en gebrandschilderde kerkramen. Zijn werk is opgenomen in o.a. de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Rijksprentenkabinet Amsterdam

 

 

Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis te dragen.

Schelfhout, Lodewijk
(Den Haag, 23 augustus 1881 - Amstelveen, 5 november 1943)

Details

Databanknummer:
77872
Advertentietype
Te koop aangeboden
Prijs
€ 2.500,00

Technische details

Kunstvorm:
Schilder- en Tekenkunst
Technieken:
Zwart krijt, Inkt, Oost-Indische of Chinese
Dragers:
Hout
Lengte:
90 cm
Breedte:
80 cm
Hoogte:
0 cm
Oplage:
-

Beschrijving

Vijfde kruiswegstatie: Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis te dragen (gomonogrammeerd, 1924). Inkt of zwarte krijt met beits op hout. Schelfhout heeft met deze techniek een monumentale variant van de droge-naaldets ontwikkeld, waarin hij een meester was. Heel bijzonder is de interactie tussen de plooival en de nerven van het hout. 

Afgebeeld in kleur pagina 375 uitgave 'De genade van de steiger' Monumentale kerkelijke schilderkunst in het interbellum door Bernadette van Hellenberg Hubar, Walburg Pers 2013.

Lodewijk Schelfhout werd geboren in Den Haag en was de kleinzoon van Andreas Schelfhout. Hij was schilder, tekenaar, graficus en glazenier. Van 1903 tot 1913 woonde hij in Parijs. Schelfhout maakte de nieuwe stromingen van nabij mee en hij wordt ook beschouwd als de eerste Nederlandse kubist. Door zijn vriendschap met Jan Toorop exposeerde hij in 1912 in Domburg. In 1913 ging hij in Hilversum wonen. Later veranderde zijn stijl onder invloed van zijn liefde voor de Renaissance, Gotiek en religie. Zijn onderwerpen waren landschappen, dorpsgezichten, Christusfiguren, kruiswegstaties en gebrandschilderde kerkramen. Zijn werk is opgenomen in o.a. de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Rijksprentenkabinet Amsterdam

 

 

Ik heb interesse in dit kunstwerk

 

 

 

 

 

 

 

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »

 

Iedere donderdag en vrijdag geopend van 13.00 tot 17.00 uur
Andere dagen na afspraak